Naast alle activiteiten voor onze Jeugdleden worden er ook verschillende bijeenkomsten georganiseerd voor de kaderleden binnen Regio NHN.

Dit doen we al enkele jaren, zo kunnen we inmiddels terugkijken op:

Penningmeesterszaken
een geslaagde penningmeestersbijeenkomst in januari 2011; waarbij verschillende penningmeesters ervaringen uit konden wisselen over het financiële stuk binnen de groep. Ook waren er presentaties over de Financiële module in SOL en een ander financieel systeem. Maken van een begroting, jaarverslag en reserveren van middelen voor materiaal kwamen aan de orde. En natuurlijk ook de hoogte van de contributie.

VOG, ongewenst gedrag , POG en gedragscode
een geslaagde “Wat denk jij?” bijeenkomst in het najaar van 2011 over de gedragscode, VOG (Verklaring Omtrent Gedrag), POG (Protocol Ongewenst Gedrag, wat doe je als je als groep hiermee geconfronteerd wordt?)en het LOT (Landelijk Opvang Team). Gastsprekers waren de waarnemend directeur van Scouting Nederland, Koos Brochard. Groepsbegeleider Ruud van Meulenbroek van de Martin Luther King groep legde ons met behulp van stellingen een aantal vragen voor die aanleiding waren tot levendige discussies. Al met al gingen de aanwezige ruim 75 kaderleden met een zeer goed gevoel naar huis.

Gedragsstoornis, over ADHD, autisme
Kinderen met een gedragsstoornis. Welke scoutinggroep kent ze niet? Als regio kregen we regelmatig de vraag te horen dat leiding hiervan graag meer zou willen weten. Daarom hebben we, in samenwerking met de GGZ Noord-Holland Noord, hier een speciale avond voor georganiseerd in oktober 2012. Met de opkomst van ruim 120 leidinggevenden kunnen we spreken van een zeer geslaagde avond! Ook de GGZ was zeer positief. In 2014 en 2016 hebben we deze met succes en actuele inhoud herhaald!

Mediawijsheid
Weet jij met al die social media niet meer wat je er eigenlijk mee moet? Wij organiseerde een bijeenkomst hierover om met anderen te bespreken hoe je met bepaalde situaties, gedrag in de media omgaat en hoe scouting daar over denkt. De workshop werd gegeven door een ervaren mediaconsulent in 2013. We hebben deze vanwege blijvende belangstelling met nieuwe inhoud en een andere vorm in 2016 opnieuw gegeven.

Werven van kaderleden
Wil jij meer leiding of hulp bij jouw scoutinggroep of in je team? Kortom, het werven van nieuwe kaderleden met tips en tricks waarmee je daarna direct aan de slag kan. Meer kaderleden geeft jouw groep ruimte voor leukere programma's, meer jeugdleden, een beter gebouw en een gezelliger groep. Investeer met je hele groep in groei: ons trainingsteam gaf daarvoor een superinspirerende thema-avond leidingwerven op 29 januari 2015.

Stichting/vereniging
Waar moet je op letten als bestuurder, welke verantwoordelijkheden heb je en welke financieel/juridische zaken kan je slimmer organiseren? Waar let je op bij je contributie, accomodatiekosten, activiteiten? we organiseerden in 2016 een bijeenkomst, informatie vanuit een belastingjurist met ervaring bij veel verschillende verenigingen.

Netwerken
In augustus 2018 organiseerden we, samen met de projectgroep Regio support van het LSC, een zeer geslaagde avond waarbij de groepen hun ervaringen van geslaagde activiteiten met elkaar deelden en vertelden waarom het een succes was geworden. Ook werd gevraagd van welke successen ze nog droomden en wat er voor nodig was om dit te realiseren. Samen keken we naar hoe we deze successen met elkaar zouden kunnen delen en wat de rol van de regio in deze is. In het informele gedeelte werden er nog vele ideeen en ervaringen uitgewisseld!

Kadercafe
Al vele jaren combineren we onze regioraad met een kadercafe. Naast het formele gedeelte an de regioraad (in zo'n 30 minuten), gaan we aan kleine tafeltjes verder met specifieke onderwerpen. Dit kan val alles zijn; social media, veiligheid op het water, CWO, trainingen, accommodaties, missie & visie, stip oop de horizon, workshops en nog veel meer. Ook groepen zelf vertellen vaak graag over hun successen.